Cara Letak Bloglist Dalam Blog

Meletakkan bloglist dalam blog adalah salah satu cara yang berkesan untuk mengetahui jika ada update terbaru daripada blog kegemaran anda. Selain dapat menjimatkan masa dimana anda tidak perlu buka setiap kali, ianya juga dapat dijadikan penganti kepada bookmark. Salah satu kelemahan bookmark ialah ia tidak menunjukkan bila blog tersebut dikemaskini dan ianya dapat diatasi dengan meletakkan bloglist di blog anda.
Berikut contoh bloglist yang dimasukkan blog ohbest dan ohfakta. Setting yang ada juga membolehkan anda mengetahui bilakah blog tersebut diupdate.


Tutorial untuk letak bloglist dalam blog adalah seperti berikut.

1. Dari dashboard > layout


2. Klik 'Add a gadget' dan dari senarai yang dipaparkan pilih 'Blog List'

3. Pilih setting yang anda mahukan, (boleh diubah kemudian juga), kemudian klik pada ' add to list'.
Setting yang dicadangkan ialah.
Sort : Most recently updated
Show : 5 blogs @ 10 blogs
Tick : Title of most recent item
Tick : Data of last update

4. Masukkan blog yang anda ingin ikuti kemudian klik 'Add'. ( apa kata tambahkan http:///tutorialuntukblog.blogspot.com , http://ohbest.blogspot.com , www.ohfakta.com kedalam senarai anda.:)

5. Jika sebelum ini anda sudah ada follow blog tertentu, anda juga boleh letak pada bloglist dengan klik pada 'blogs i'm following' dan tick pada senarai yang ada kemudian klik add.

6. Contoh senarai blog yang dimasukkan seperti berikut. Setelah selesai, klik 'save' dan selesai. Anda juga boleh mengubah semula setting yang telah ditetapkan sebelum ini.

7. Contoh bloglist dengan setting yang berbeza adalah seperti berikut.



---------------------------------------------
Blog list adalah sangat bagus untuk menjimatkan masa anda dari melawat sesebuah blog/website.
Cuma terdapat satu kelemahan berbanding rss reader yang biasa, iaitu bloglist hanya menunjukkan 1 post sahaja untuk satu-satu masa. Bermakna, jika blogger update 2 entri sekaligus, anda mungkin terlepas entri yang pertama.

Apa yang bagusnya.?
Blog yang paling terbaru update akan berada di senarai paling atas jadi anda tidak mengalami kesukaran untuk mengetahui bilakah sesebuah blog diupdata, dan siap ada masa bilakan blog tersebut baru diupdate.
Semestinya anda boleh jadi pengunjung pertama, kalau bahasa pasarnya, ketika entri masih 'panas' lagi.:)

Sumber


Blog, Updated at: 07.01

0 komentar:

Posting Komentar


 photo PDLcopy_zps3f6bcfe5.gif